Anna Foss med lyst hår og blåskjorte er på scenen og fortæller om præsentaionstræning.

Bliv bedre til at præsentere

Dine præsentationer vil blive langt stærkere, hvis du begynder at optage dig selv på video.Tag din telefon og optag en video af dig selv på et par minutter, hvor du for eksempel introducerer dig selv eller emne. Derefter er kunsten at prøve at se sig selv udefra, altså sådan som dine tilhørere vil se dig. Begynd …

Bliv bedre til at præsentere Læs mere »

medietræner og journlaist Anna foss foran Københavns Rådhus en vinterdag

Pressefolk skal kunne medietræne

Man kan være nok så dygtig en presserådgiver og alligevel have brug for lidt flere redskaber til, hvordan organisationens talspersoner gøres helt skarpe før mødet med medierne. Derfor underviser jeg også i, hvordan man som presseafdeling laver effektiv medietræning af sine talspersoner. Blandt andet har jeg  arbejdet med en flok garvede og dejligt engagerede pressefolk …

Pressefolk skal kunne medietræne Læs mere »

Retorisk rådgiver og journalist Anna Foss sidder foran en sort mikrofon, der står på et bord. Speaktræning

Skal du speake videoer?

Hvis det er dig, der er udvalgt til at præsentere din virksomheds nyheder eller produkter i videoer på hjemmeside og sociale platforme, så er det vigtigt, at du speaker behageligt, troværdigt og overbevisende. Og hvordan gør du så det? Du skal jo ikke lyde lige som studieværterne eller journalisterne inde i fjernsynet, som ofte speaker …

Skal du speake videoer? Læs mere »

Anna Foss forbereder medietræning.

Stativ, lys, baggrund

De store tv-stationer beder tit kilder om at installere en app i telefonen og filme sig selv hjemmefra under interview. Det lykkes nogle gange de medvirkende at opstille et udmærket billede, som ikke distraherer og forstyrrer budskabet. Men som regel ser det jo faktisk helt forfærdeligt ud… Husk nu på at kontekst altid er supervigtigt, …

Stativ, lys, baggrund Læs mere »

Et billede af medietræner Anna Foss og retoriker Kasper Kent til højre, der står i et lyst kontormiljø. Anna Foss har blondt hår og er iført en sort kjole, mens manden bærer en grå blazer og en lyseblå skjorte. I baggrunden ses en mand, der sidder ved et skrivebord og arbejder på en computer. Rummet er lyst med kunst på væggene og en rund lampe, der hænger fra loftet. Medietræning med Anna Foss hos Rhetor

Medietræning og retorik

Medietræning og retorik har meget til fælles, og derfor har jeg igennem otte år arbejdet sammen med de rådgivende retorikere i Rhetor om medietræning. Mange gange har jeg sammen med Kasper Kent til højre i billedet hjulpet en leder fra en stor dansk virksomhed med at bliver stærkere i sin kommunikation. Effektiv medietræning er jo ikke …

Medietræning og retorik Læs mere »

Nationalmuseet med Rød løber i anledning af Forskningens Aften.

Festaften på Nationalmuseet

Den røde løber var rullet ud, og direktør Rane Willerslev åbnede Forskningens Aften på Nationalmuseet med ordene: ”Når forskningen har det godt, har Nationalmuseet det godt”. Der foregår meget vigtig forskning på Nationalmuseet, og til Forskningens aften 2024 blev nogle af højdepunkterne fremlagt af fire udvalgte forskere.Vores hemmelige og uønskede naboer, ROTTERNE, og deres indflydelse på opbygning …

Festaften på Nationalmuseet Læs mere »

Anna Foss underviser i medietræning.

Spar mig for detaljerne

Spar mig for detaljerne! Nogle mennesker er stand til berette om en tur i SuperBrugsen, så det lyder som et helt eventyr. Omvendt er der andre, der kan give dig følelsen af dyb kedsomhed, mens de fortæller om dramatiske hændelser. Hvorfor bliver det kedeligt, at høre om noget, der burde være interessant? Typisk tager fortælleren …

Spar mig for detaljerne Læs mere »

En journalist og medietræner afholder en session med budskabstræning hos Dansk Elforbund. Medietræneren, Anna Foss, står bag en glasvæg og interviewer en kursusdeltager, som aktivt deltager i træningen. De er begge fokuserede og anvender professionelt udstyr til kommunikationstræningen.

Husk det nu…!

Frygten for at blive misforstået eller fejlciteret er et meget hyppigt forekommende tema hos de deltagere, jeg møder på mine kurser i medietræning. Denne utryghed kræver forståelse og opmærksomhed, så det bruger vi selvfølgelig tid på at drøfte. Min påstand er, at journalister fra danske professionelle medier overvejende udøver vores fag med integritet og en …

Husk det nu…! Læs mere »

Billedet viser et gadescene med en tiggers fødder i øverste del af billedet. På fortovet foran personen er tre papkrus arrangeret i en række med håndskrevne skilte. Fra venstre til højre står der "FOOD", "WEED" og "BEER" på skiltene, hver især med en tilhørende kop placeret på et stykke pap. Koppen ved "FOOD"-skiltet er grøn og ser ud til at indeholde penge, mens de andre to kopper er hvide og indeholder ligeledes mønter. Baggrunden af billedet viser et bymiljø med brostensbelagt kantsten og en grå flisebelagt fortov. Kommunikation medietræning budskabstræning vinkel

Glasklar kommunikation

MAD eller POT eller ØL. En ungarsk mand på Vesterbrogade, som tydeligvis forstår en ting eller to om budskaber og salg.Manden skriver helt ærligt på sine skilte, hvad han mangler penge til. Mad og rusmidler. Det er glasklar kommunikation. Det rigtig smarte er dog, at han tvinger dig til at tænke over både hans og …

Glasklar kommunikation Læs mere »