Spar mig for detaljerne

Anna Foss underviser i medietræning.

Spar mig for detaljerne!

Nogle mennesker er stand til berette om en tur i SuperBrugsen, så det lyder som et helt eventyr.

Omvendt er der andre, der kan give dig følelsen af dyb kedsomhed, mens de fortæller om dramatiske hændelser.

Hvorfor bliver det kedeligt, at høre om noget, der burde være interessant?

Typisk tager fortælleren alt for mange detaljer med og munden løber, uden at de har gjort sig klart, hvad de vil fortælle.

Så kan en historie om en flækket en tand for eksempel lyde sådan her:

”Det var den aften, hvor det var så koldt og glat. Så vi måtte jo ringe til de andre og sige, at vi var forsinkede… bla bla bla bla bla bla …. Næste morgen ringede jeg til tandlægen. Og der var jo ventetid- måske 50 minutter i kø. Og det var jo kun fordi jeg havde hørt, at man ikke må have smerter på den måde, så da vi tog derud, kom der en assistent bla bla bla. Kindtanden var flækket”.

(Jeg forstår godt at du ikke gad at læse ovenstående afsnit. Det var kedeligt, fordi der var alt for mange detaljer med).

Pointen her er: Hvis du vil have folk til at lytte, så hold dig til det væsentlige og spar på detaljerne.

Stol på, at hvis folk er interesserede i detaljerne, skal de nok spørge ind til dem.