Vælg en vinkel!
Hvis du før et interview eller før en tale, har som ramme for dit budskab, at du vil sige NOGET OM (FX: Jeg vil sige noget om elektrikeres arbejdsmiljø), så stop op.
Ved at ville sige noget OM, får du et meget bredt emne, og du risikerer dermed at få flere budskaber med forskellige argumenter blandet sammen.
Du bliver uskarp!
Prøv i stedet at bruge den journalistiske metode, der hedder vinkling, når du forbereder dit kernebudskab.
Skærp din vinkel ved at lave en lille øvelse, hvor ”AT”, ”FORDI” og ”DERFOR”, tvinger dig til at vinkle (AT), argumentere (FORDI) og evt. pege fremad med en løsning eller andet (DERFOR).
Her kommer et eksempel på vinkling af budskab om elektrikeres arbejdsmiljø:
Jeg vil fortælle
AT … elektrikere risikerer livsfarlige stød
FORDI… der er dårligt vedligehold af X
(evt DERFOR… opfordrer vi til X-handling)
Når du har kernebudskabet på plads, kan du bygge ovenpå med storytelling, eksempler, kontraster og andet lækkert, så du rammer både hjerne og hjerte hos din modtager.
Men det begynder med vinkling.